“Art should express Nature’s eternity”

Maarten Beets

Image module
Image

Tai Chi ofwel Taijiquan is zowel een vorm van meditatie, healing, dans, als weerbaarheidstraining die eeuwenlang beoefend wordt in de Chinese cultuur. In Tai Chi leer je o.a. spier coördinatie, balans te vinden, kracht te beheersen, toe te passen en de Chi (levens energie) te leren begrijpen en belichamen. Je leert zelfstandig te worden in het stuk ontspanning vinden en energie op doen. De Chi is een fantastisch fenomeen om te ontdekken en toe te passen in zowel ontspannende en actieve momenten. Luisteren naar de Chi maakt receptief en geeft bezieling aan het alledaagse.

In Tai chi leer je een serie bewegingen te maken die op een eenmansgevecht lijken. De bewegingen die de meridianen stimuleren en de organen intern masseren, zijn heel prettig om te doen omdat ze je lijf van binnen zacht en sterk maken. Tai Chi geeft een warm gevoel en is goed voor gewrichten, pezen, spieren en maakt je “mind” rustiger. We doen de Chen style Tai chi. Dit is de oudste style van de 4 grootste erkende Tai chi familie stylen.

Image

  Gratis E-book

Mail mij 3 email adressen van eventueel geinteresseerden naar mailtaichiwell@gmail.com en ontvang gratis het Chi kung en Tai chi e-book ter waarde van €20:

  “De Gong fu van eenvoud”


  GRATIS ONLINE CURSUS

Volg GRATIS de online cursus Chi kung en Tai chi op Youtube. Aboneer jezelf op mijn kanaal Maarten Beets en blijf op de hoogte van eventuele nieuwe afleveringen!!!

 

Chan sigong / Het spinnen van zijde

Dit is een vorm van Chi kung en Tai chi waarin we twee bewegingen leren die het fundament zijn voor Tai chi. Vooral de spiralende kracht, die dikwijls als een draak wordt afgebeeld in China, begint in het vizier te komen. Als dit helder wordt beginnen onze bewegingen een potentiële kracht te worden qua chi flow en vechtkunst. De Chan si gong leert ons dat Chi zijn eigen momentum heeft. Als we dit niet leren “heel” te houden, knapt de figuurlijke zijden draad van chi en verliezen we de volle kracht van de chi. Daarom leren we de wetten van de Chi te gehoorzamen.

“Wie te snel grote stappen zet komt nooit ver.”

Lao Tse

Push hands

In Push hands leren we samen met een partner te bewegen en samen een harmonie te vinden die ontstaat als beide beoefenaars sterk verankert zijn in hun centrum. Het accent is op het samen leren bewegen en elkaar te laten voelen waar er nog niet genoeg balans is.

We leren hier de verschillende Chi te discrimineren zoals o.a. de Chin, Peng, Nien en Lu. Push hands is op zich zelf een hele grote wetenschap waarin we nog meer kunnen leren begrijpen van de grote wijsheid van de I Ching; oud Chinees boek van wijsheid en de leer van Yin en Yang.

Push hands biedt ons de gelegenheid om je opponent te leren beheersen en of te overwinnen door ontspanning, neutraliseren en spier kracht van de opponent tegen hem of haar zelf te gebruiken.

Water breekt rots, zachtheid beheerst hardheid

Image module
Image module

De 19 vorm / korte vorm

Dit is een prima vorm voor beginnende studenten die kennis willen maken met Tai chi. De vorm heeft een fijne balans van zacht en dynamisch. Deze vorm duurt ongeveer 8 minuten. De vorm is vorm gegeven door Chen Xiao Wang.

Laojia

De Laojia is de meest oude geregistreerde traditionele Tai chi vorm, die er bestaat. Dit is van de Chen familie. Deze vorm is heel dynamisch, af en toe explosief en heel verinnerlijkt. De Laojia duurt ongeveer 25 minuten.

Pao chui / Cannon fist

De Pao chui is een Tai chi vorm die bestaat uit rustige, krachtige bewegingen maar ook grotendeels uit hele explosieve bewegingen.

Vandaar dat de naam Pao chui betekent: ”Kanon vuist”. De Pao chui duurt ongeveer 10 minuten.

Image module

Zwaard vorm

Dit is een vorm die zich karakteriseert door mooie spiralende lange bewegingen. We maken gebruik van een zwaard om de Chi nog meer te laten expanderen. Deze vorm is heel verinnerlijkt, krachtig en bij tijd en wijlen explosief. Deze vorm duurt ongeveer 7 minuten.

Dubbel zwaard vorm

Deze vorm is heel typisch door zijn continue draai werk. Sierlijk als een paradijsvogel maar krachtig als een tijger. De 2 zwaarden geven je de kans om de Chi nog meer expansie te geven. Deze vorm duurt ongeveer 7 minuten.

Dao / Sabel vorm

Dit is een krom zwaard vorm die heel explosief en kort is. Deze vorm duurt ongeveer 3 minuten.

Staf en speer vorm

Deze vorm is een synthese van 2 vormen namelijk de vorm van de staf en speer. Omdat de speer heel lang is, wordt de expressie heel groot en sierlijk. Deze vorm duurt ongeveer 5 minuten.

Image module
Image module
Bette OpferAnnemieke van der VeenMartijn van LeeuwenMyrthe Ooms
Wat Chi kung me brengt is niet alleen sterkere benen, maar ook een moment van rust waarin ik bijna gedwongen wordt om helemaal in mijn lijf te zakken. Het doet me altijd goed.
Bette Opfer
Wiskunde docente
Ik heb Maarten leren kennen toen we als groep in Nieuw West een nieuwe Chi Kung leraar zochten. Wat mij betreft een heel goede keuze! Maarten is geduldig en geeft les vanuit de principes van Chi Kung, in onze groepslessen, in workshops en privélessen. Zijn aanwijzingen zijn precies en precies to the point. Op deze manier kan ik, met mijn fysieke beperkingen (NAH), steeds verder groeien in Chi Kung, en inmiddels ook Tai Chi. Niet verwacht, maar het lukt wel! Dus ik blijf oefenen!
Annemieke van der Veen
Ik heb al een aantal jaren op plezierige wijze 1 op 1 les bij Maarten. Daarvoor was ik met diverse leraren de laatste 30 jaar ook al met chi kung en taichi bezig geweest. Maarten geeft mij niettemin nog steeds duidelijk nieuwe impulsen en ik leerde van hem o.a. de Zwaardvorm en de Gouden brokaten. Echt een aanwinst. Ik raad deze prima leraar bij iedereen aan.
Martijn van Leeuwen
Docent Nederlands
Ik merk eigenlijk pas hoeveel qigong en tai chi op lichamelijk en geestelijk gebied voor mij doet als ik een tijdje niet ben geweest. Mijn lichaam is dan stram en mijn geest onrustig. Vaak voel ik mij dan na de eerste les alweer stukken beter. Maarten geeft met veel geduld en passie les. Er is ruimte om vragen te stellen en ook persoonlijke aandacht. Maarten geeft je feedback op het niveau waar jij op dat moment aan toe bent. Het leuke daaraan is dat iedereen mee kan doen, het maakt niet uit hoe fit je bent, of wat je leeftijd is.
Myrthe Ooms
Docent Qigong
Image module

Tai Chi is goed voor:

  • Meer kracht en energie
  • Conditie
  • Lichaam houding en lenigheid
  • Focus en concentratie
  • Ingewanden
  • Motoriek
  • Revalidatie
  • Balans
  • Goede aanvulling voor dans
  • Whiplash
  • Aarding
  • Training meditatieve aandacht
  • Lang leven
  • Fysieke & emotionele gezondheid

Proefles nemen
of direct inschrijven?

Voel je vrij om contact op te nemen via telefoonnummer:

06 10 39 72 16
Of vul het contactformulier in: